کاربرد نوار چسب نسوز کپتون در صنایع مختلف

کاربرد نوار چسب نسوز کپتون در صنایع مختلف

محصولاتی همچون نوار چسب نسوز کپتون و پتوی نسوز سرامیکی با توجه به انعطاف پذیری و مقاومتی که در برابر حرارات بالا دارند، به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع کاربرد نوار چسب نسوز کپتون، آشنا کنیم.

معرفی نوار چسب نسوز کپتون

نوار چسب نسوز کپتون، یکی از مقاوم ترین نوارهای موجود در برابر حرارت است. این نوار از فیلم پلی‌آمید ساخته شده که یک ماده عایق الکتریکی می‌باشد و به دلیل خواص الکتریکی، مکانیکی، حرارتی و شیمیایی برجسته‌اش، شهرت دارد. البته در تولید نوار کپتون از چسب سیلیکونی حساس به فشار نیز استفاده می‌گردد (وجود این چسب باعث می‌شود به اکثر سطوح و مواد، به خوبی بچسبد).

ویژگی‌هایی همچون: مقاومت در برابر دمای بالا، مقاومت شیمیایی، خواص عایق الکتریکی و انعطاف پذیری باعث کاربرد نوار چسب نسوز کپتون در حوزه‌های الکترونیکی و… شده است.

از نوار چسب نسوز کپتون می‌توان در دماهای بین 75- تا 260+ درجه سانتی گراد استفاده شود. هر چند این نوار چسب طی برخی آزمایش‌ها توانسته در دماهای بسیار شدیدتر (196- تا 400 درجه سانتی گراد) کار کند، اما بهتر است طبق توضیه‌های ایمنی تامین کنندگان، آن را به کار برد.

 

معرفی نوار چسب نسوز کپتون

نوار چسب نسوز کپتون

کاربرد نوار چسب نسوز کپتون

نوار چسب نسوز کپتون با برخورداری از خواص حرارتی، فیزیکی و الکتریکی منحصر به فرد خود، اغلب به عنوان عایق برای کاربردهایی با دمای بالا یا در شرایطی که عایق الکتریکی مورد نیاز است، استفاده می‌شود. این نوار چسب نسوز، همچنین می‌تواند برای محافظت از سطوح ظریف در طول تولید یا حمل و نقل بسیار مفید باشد. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به کاربردهای مختلف نوار چسب نسوز کپتون خواهیم داشت.

کاربرد نوار چسب نسوز کپتون در فضانوردی

چسب کپتون یکی از بهترین چسب‌های نسوزی است که در تست‌ها و آزمایش‌های مختلف ناسا نتایج موفقیت آمیزی داشته و استفاده گسترده ای در ایستگاه‌های فضانوردی و ماموریت‌های فضایی دارد.

کاربرد نوار چسب نسوز کپتون در فضاپیماها و ماهواره‌ها سبب می‌شود تا سیستم‌های خاصی در دمای ثابتی کار کنند. برای مثال: فضاپیمای نیوهورایزنز از چسب کپتون برای حفظ دمای بین 10 تا 30 درجه سانتی گراد استفاده کرده و به لطف آن می‌تواند بیش از 3 میلیارد مایل (یعنی تا پلوتون) را طی کند. با وجود این چسب، دمای الکترونیکی بالا یا پایین نمی‌رود و فضاپیما می‌تواند بدون نگرانی به کار خود ادامه دهد

کاربرد نوار چسب نسوز کپتون در فضانوردی

کاربرد نوار چسب نسوز کپتون در فضانوردی

چسب کپتون در لحیم کاری

چسب نسوز کپتون، معمولاً برای عایق کاری سیم‌ها و اجزای الکتریکی به کار برده می‌شود. همچنین از آن می‌توان به عنوان ماسک لحیم کاری یا محافظ حرارت استفاده کرد.

چسب کپتون در لحیم کاری

محافظت از برد با چسب کپتون در لحیم کاری

کاربرد نوار چسب نسوز کپتون در چاپ سه بعدی

هدف اصلی استفاده از نوار چسب نسوز کپتون در چاپ سه بعدی، محافظت از سطح تخت چاپگر است. چرا که چسب کپتون به عنوان یک لایه محافظ عمل می‌کند.

قبل از به کار بردن نوار کپتون لازم است صفحه ساخت پرینتر را جدا کرده و به خوبی تمیز کنید. طوری که هیچ ماده اضافی روی آن باقی نماند. در ادامه به روش زیر عمل نمایید:

  • ابتدا در یک ظرفی که قابلیت اسپری کردن داشته باشد آب بریزید و بعد مقداری مایع دستشویی یا ظرفشویی به آن اضافه کنید و خوب تکان دهید. حال یک محلول چسبنده در اختیار دارید.
  • محلول به دست آمده را روی صفحه پرینت، اسپری کنید.
  • حال به اندازه صفحه ساخت چاپگر، نوار چسب نسوز کپتون را برش دهید (به طوری که صفحه کاملا با آن پوشانده شود).
  • دقت کنید که نوار کپتون به جایی نچسبد. حال آن را روی صفحه گذاشته و به خوبی بچسبانید. قسمت‌های اضافی را حتما توسط یک کارتر جدا کنید. اگر حبابی بین چسب کپتون و صفحه ساخت وجود داشت آن را بگیرید (می‌توانید این کار را با استفاده از یک کارت عابربانک یا موارد مشابه انجام دهید).
  • خب صفحه ساخت برای استفاده آماده شده است و می‌توانید آن را مجدد در پرینتر قرار دهید.
کاربرد نوار چسب نسوز کپتون در چاپ سه بعدی

کاربرد نوار چسب نسوز کپتون در چاپ سه بعدی

استفاده از چسب کپتون در چاپ سابلیمیشن

سابلیمیشن، یک روش چاپ محبوب و نوین روی اشیای مختلف مثل: لیوان، ماگ، تیشرت، پارچه و… است. کاربرد نوار چسب نسوز کپتون در چاپ سابلیمیشن را می‌توان علت‌های زیر دانست:

  1. نوار کپتون خاصیت چسبندگی بالایی دارد.
  2. هنگام جدا شدن اثری از خود به جای نمی گذارد.
  3. مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت از خود نشان می‌دهد.

در سابلیمیشن، برای انجام چاپ روی یک شی یا سطح، ابتدا طرح مورد نظر روی کاغذ مخصوصی پرینت شده و بعد داخل پرس حرارتی قرار می‌گیرد. تحت فشار و حرارتی بین 350 تا 400 درجه سانتی گراد، طی چند دقیقه طرح به جسم مورد نظر منتقل می‌شود. مهم است که در این فرایند عکس تکان نخورد تا مشکلی ایجاد نشود، به همین منظور از چسب کپتون استفاده می‌گردد.

استفاده از چسب کپتون در چاپ سابلیمیشن

استفاده از چسب کپتون در چاپ سابلیمیشن

مزایای استفاده از نوار چسب نسوز کپتون

استفاده از این نوع نوار چسب نسوز مزیت های زیر را به همراه دارد:

  • مقاومت در برابر درجه حرارت بالا: نوار چسب نسوز کپتون می‌تواند تا دمای 260 درجه سانتیگراد (500 درجه فارنهایت) براحتی تحمل کند. این ویژگی نوار کپتون را به یک گزینه عالی برای استفاده در محیط‌های با گرمای بالا تبدیل می‌نماید.
  • مقاوم در برابر مواد شیمیایی: نوار کپتون در برابر حلال ها، روغن‌ها و اسیدها مقاوم است.
  • قدرت دی الکتریک: نوار چسب نسوز کپتون یک عایق الکتریکی عالی می‌باشد.
  • انعطاف پذیری: این چسب می‌تواند خم شود یا با سطوح نامنظم مطابقت داشته باشد. همچنین می‌توان آن را به اشکال مختلف برش داد.
  • دارای استاندارد UL: نوار چسب کپتون مطابق با استانداردهای اشتعال پذیری (UL) است.

سخن پایانی

به طور خلاصه، نوار کپتون محصولی همه کاره است که کاربردهای مختلفی دارد. ویژگی‌هایی همچون مقاومت در برابر دماهای بالا و مواد شیمیایی باعث کاربرد نوار چسب نسوز کپتون به طور گسترده در فضانوردی، لحیم کاری، چاپ سه بعدی و سابلیمیشن شده است.

سوالات متداول

  • چه کسی نوار کپتون را کشف کرد؟
    نوار کپتون یک فیلم پلی آمیدی است که در دهه 1960 توسط شیمیدان دوپونت دکتر استفانی کولک کشف شد. از آن زمان به بعد، به بخش ضروری بسیاری از صنایع، از هوافضا گرفته تا الکترونیک تبدیل شده است.
  • نوار چسب نسوز کپتون چه کاربردهایی دارد؟
    به لطف ویژگی‌های منحصربه‌فردی که نوار چسب نسوز کپتون دارد، در طیف گسترده‌ای از صنایع استفاده می‌شود. برخی از کاربردهای آن را در همین مقاله می‌توانید مطالعه نمایید.
  • مزیت استفاده از نوار چسب نسوز کپتون چیست؟
    مقاوم در برابر درجه حرارت بالا و مواد شیمیایی، قدرت دی الکتریک، انعطاف پذیری، برخورداری از استاندارد UL، برخی از مزایای نوار چسب نسوز کپتون هستند.

هنوز کسی نظری نداده! اولین نفر باش...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *