بررسی و معرفی انواع عایق و کاربرد آن ها

بررسی و معرفی انواع عایق

از آنجایی‌که در سال‌های گذشته نرخ سوخت‌های فسیلی رو به افزایش بوده، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در مصرف آن‌ها صرفه‌جویی کنند. یکی از بهترین روش‌های صرفه‌جویی در انرژی برای هر نوع ساختمانی استفاده از انواع عایق است؛ البته بهره‌وری از این روش تنها به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی برای گرمایش نبوده و می‌تواند کارایی‌های دیگری هم داشته باشد. جلوگیری از بیرون‌رفتن صدا یا حتی نفوذ رطوبت به داخل ساختمان نیازمند استفاده از این روش است. باید بدانید هر ‌کدام از این عایق‌بندی‌ها با یکدیگر تفاوت اساسی دارند.

چند نمونه عایق ساختمانی

عایق ها و نحوه عملکرد

آشنایی با عایق و نحوه عملکرد آن

به‌طور کلی هر نوع متریالی که بتواند از انتقال دما و صدا از محلی به محل دیگر جلوگیری کند، با نام عایق شناخته می‌شود. زمانی‌که شما از این نوع متریال در خانه یا حتی محل کار خود استفاده کنید، متوجه می‌شوید که دیگر صدا یا حتی حرارت به بیرون درز پیدا نخواهد کرد. تنوع در انواع عایق به شما اجازه می‌دهد تا صدا یا گرما را در داخل یا بیرون از محلی که می‌خواهید، محدود کنید. اغلب اوقات گفته می‌شود، هوا می‌تواند به‌عنوان یکی از بهترین عایق‌ها عمل کند؛ به همین دلیل متریالی که از کیسه‌های هوایی بسیار ریز و زیاد تشکیل شده باشد، عنوان بهترین را از آن خود می‌کند.

وقتی بتوانید این نوع را با مدل‌های دیگر ترکیب کنید، دیگر با بیرون‌رفتن صدا یا گرما مشکل نخواهید داشت. در این حالت، مقاومت حرارتی عایقی که قصد دارید از آن استفاده کنید، تا حد بسیاری بالا می‌رود. در بسیاری از مواقع هم از انواع عایق برای جلوگیری از ایجاد و نفوذ رطوبت به محل مورد‌نظر استفاده می‌شود. هنگامی‌که متریال به‌کار‌رفته در هر‌ کدام از این عایق‌ها متفاوت باشد، طرز کار آن‌ها هم با یکدیگر فرق می‌کند. البته در برخی مواقع، نوع حرارتی و صوتی با یک نوع متریال قابل اجرا هستند.

دسته بندی عایق ها

همان‌گونه که در بخش قبل به آن اشاره شد، عایق به 3 دسته حرارتی، صوتی و رطوبتی تقسیم می‌شود. چنانچه بخواهید هم منزل خود را از لحاظ صرفه‌جویی در مصرف سوخت فسیلی بهینه کرده و هم از نفوذ رطوبت و بیرون‌رفتن صدا جلوگیری کنید، باید از تمامی انواع عایق بهره ببرید. با آنکه باید برای نصب آن‌ها هزینه زیادی را متقبل شوید، اما در آینده می‌توانید از صرفه‌جویی در سیستم‌های گرمایشی بهره کافی را برده و همچنین از آسیب‌های ناشی از رطوبت جلوگیری کنید. نوع صوتی آن به شما اجازه می‌دهد تا اگر منزل مسکونی‌تان به‌صورت آپارتمانی است، فضای خصوصی خود را داشته و در مهمانی‌ها و جشن‌ها نگران اذیت‌شدن دیگر همسایه‌ها نباشید.

چند نمونه عایق حرارتی

عایق حرارتی

عایق حرارتی

شاید گمان کنید از این نوع تنها برای نگه‌داشتن گرما در یک منزل مسکونی یا حتی محل کار استفاده می‌شود؛ اما با استفاده از این نوع عایق می‌توانید تلفات حرارتی در لوله‌ها و برخی از مخازن را به حداقل برسانید. از میان انواع عایق می‌توانید با استفاده از این نوع، درجه حرارت موجود در یک فضا را کنترل کنید.

عایق صوتی

این مدل که با نام صوتی یا صدا شناخته می‌شود، می‌تواند صدا را تا حد زیادی کاهش داده و از عبور آن از فضایی به فضای دیگر جلوگیری کند. این نوع اغلب به‌صورت فومی بوده و می‌توانید این فوم را علاوه‌بر دیوار‌ها به سقف و کف محل مورد‌نظر هم بزنید. می‌توانید با به‌کار‌گیری عایق صوتی، آلودگی صوتی را کاهش دهید. فومی که برای این کار استفاده می‌شود، با محیط‌زیست سازگار بوده و به‌عنوان یک تکنولوژی نوین شناخته می‌شود.

عایق رطوبتی

اغلب انواع عایق تنها با یک نوع متریال ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. نوع رطوبتی در این مدل نبوده و با ترکیب‌شدن مواد مختلف به‌وجود می‌آید. می‌توان از آن علاوه‌بر دیوار، در سقف، پشت بام، کف زمین، کف حمام یا استخر و بسیاری از مکان‌های دیگر استفاده کرد. همان‌گونه که از نام این نوع مشخص است، از نفوذ رطوبت در محلی که می‌خواهید، جلوگیری می‌کند. رطوبت در بسیاری از مواقع می‌تواند سبب بروز کپک، زنگ‌زدن آهن، ایجاد قارچ و مشکلات مختلف دیگر شود.

درست کردن عایق فایبر گلاس

انواع عایق

معرفی انواع عایق

فایبرگلاس

این متریال که یکی از انواع عایق را در بر می‌گیرد، توانایی جذب رطوبت و آب به مقدار زیاد را دارد. اغلب از نوع فایبرگلاس برای جذب رطوبت و جلوگیری از نفوذ آن استفاده می‌شود. چنانچه قصد استفاده از آن را دارید، بهتر است با حداکثر دمای کاری آن آشنا شوید. حداکثر دمایی که می‌توان به فایبرگلاس داد، 191 الی 454 درجه سانتی‌گراد است. در هر متر مکعب می‌تواند از 24 الی 96 کیلوگرم چگالی داشته باشد. بهتر است روی مقاومت فشاری فایبرگلاس چندان حساب نکنید؛ چراکه در این زمینه بسیار ضعیف عمل می‌کند.

اکسید منیزیم

می‌توان اکسید منیزیم را محصولی بسیار تمیز دانست که اغلب از میان انواع عایق برای مواد آرایشی، مواد دارویی و غذایی به‌کار می‌رود. به‌طور کلی، می‌توان حیطه کارایی آن را در زمینه فرآورده‌هایی دانست که خنثی و تمیز‌بودن فضا برای آن‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

پشم شیشه

پشم شیشه به‌صورت معدنی بوده و در طبیعت یافت می‌شود. این عنصر طبیعی اغلب به شکل صلب یا همان تخته‌ای از قبل شکل‌داده شده یا به‌صورت لوله‌ای یافت می‌شود. پشم شیشه در صنایع مختلف کاربرد داشته و اغلب برای عایق صوتی و حرارتی استفاده می‌شود.

عایق رزین ملامین

عایق رزین ملامین

رزین ملامین

می‌توان از رزین ملامین برای عایق‌کاری حرارتی و صوتی استفاده کرد. سلول باز، چگالی بسیار پایین، انعطاف بالا و عدم داشتن کلرو فلوئورکربن، برخی از ویژگی‌های آن هستند.

فوم های پلی استرین

فوم‌های پلی استرین از میان انواع عایق، در شکل‌های مختلف همچون پلیت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع، برای جلوگیری از نفوذ حرارت استفاده می‌شود.

فیبر معدنی

اغلب فیبر‌های معدنی غیر‌قابل اشتعال بوده و در برابر آتش نمی‌سوزند. همین فیبر‌ها می‌توانند قیمت برد نسوز را هم تعیین کنند.

پشم معدنی

پشم معدنی برای جذب رطوبت و آب مورد استفاده قرار گرفته و می‌تواند از خود در برابر دمای 649 الی 928 درجه سانتی‌گراد مقاومت نشان دهد. با این اوصاف می‌توان از پشم معدنی برای عایق حرارتی و رطوبتی به‌صورت همزمان بهره برد. البته باید بدانید که پشم‌های معدنی بر‌اساس چگالی پایینی که دارند، نمی‌توانند در مقابل فشار، مقاوم باشند.

عایق بندی با انواع عایق حرارتی و صوتی به صورت همزمان

از بین انواع عایق حرارتی یا حتی صوتی، آن نوعی که بتواند نیاز شما را به هر 2 مورد به‌صورت همزمان رفع کند، پشم معدنی است. یکی از پر‌استفاده‌ترین‌ها در این زمینه، پشم سنگ است. می‌توان از پشم سنگ به شکل‌های لوله‌ای، لحافی، پتویی، خام فله‌ای و تخته‌ای بهره برد. نکات مهمی که باید پیش از استفاده از پشم سنگ مورد توجه قرار دهید، مقدار تراکم، ابعاد و ضخامت آن است. با در‌نظر‌گرفتن این پارمتر‌ها می‌توانید انتخاب درست داشته و عایق‌کاری را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

نکات قابل توجه در عایق بندی

  • بهتر است برای استفاده از نوع حرارتی همچون مدل‌های پتو نسوز، فله‌ای و توپی، نگذارید که این محصولات فشرده شوند.
  • باید برای انواع عایق حرارتی، جتایی برای تهویه هم قرار دهید تا در‌صورت وجود رطوبت، عرق نکند.
  • در‌صورت استفاده از نم‌بند نباید از مواد جاذب رطوبت استفاده کنید.
  • برای به‌کار‌گیری از نوع حرارتی باید متریال را به شکل عمودی نصب کنید.

جمع بندی

از آنجایی‌که مصرف سوخت‌های فسیلی در چند سال اخیر افزایش یافته و نرخ آن‌ها هم بیشتر شده، بهتر است برای صرفه‌جویی در انرژی به‌دنبال راهکاری ماندگار باشید. یکی از بهترین روش‌ها برای رسیدن به این خواسته، بهره‌وری از انواع عایق است. این محصولات می‌توانند به‌صورت حرارتی، صوتی و رطوبتی مورد استفاده قرار گیرند.

ساپراویسمن

سوالات متداول

  • کاربردهای عایق حرارتی چیست؟
    استفاده از عایق حرارتی منجر به کاهش تلفات حرارتی در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، جلوگیری از افت حرارت در لوله‌ها و مخازن، و کنترل درجه حرارت فضاها می‌شود.
  • چطور می‌توان عایق صوتی را استفاده کرد؟
    با استفاده از عایق صوتی، می‌توان صداهای مزاحم را کاهش داده و جلوگیری از انتقال صدا بین فضاها را فراهم کرد. عمدتاً برای این منظور از فوم‌های صوتی استفاده می‌شود.