آشنایی با نحوه نصب پتو سرامیکی

آشنایی با نصب پتو نسوز

پتو سرامیکی یکی از رایج‌ترین محصولات در صنایع مختلف به‌شمار می‌رود. این محصولات به‌صورت ویژه‌ای و برای کاربرد‌های خاص تولید می‌شوند. یکی از مشخص‌ترین ویژگی‌های این محصولات، مقاومت دمایی بسیار بالای آن‌ها است. شما می‌توانید مقاومت فشاری و دمایی هر محصول سرامیکی را در دیتاشیت (برگه مشخصات فنی) آن‌ها مشاهده و مقایسه کنید. این محصول دارای ساختاری منحصر‌به‌فرد و فوق‌العاده است؛ بنابراین امکان استفاده از آن در شرایط مختلف کاری (بسته به درخواست مسئول فنی) وجود دارد. نصب پتو سرامیکی برای بسیاری از محیط‌های کاری که با دما سر و کار دارند، امری ضروری است.

معرفی پتو سرامیکی

پتو سرامیکی، از محصولاتی است که روند طراحی و تولید آن، در سال‌های گذشته انجام شده است؛ از‌ این ‌رو، سال‌های بسیاری از معرفی آن به صنایع گذشته است. در این سال‌ها، بسیاری از افراد به نصب پتو سرامیکی تمایل پیدا کرده‌اند. دلیل این امر، ویژگی‌ها و خواص پتو‌های سرامیکی است؛ به‌طوری که، توجه بسیاری از شرکت‌ها و تولید‌کنندگان به این محصولات جلب شده است. این محصولات، در دسته عایق‌های دیر‌گداز قرار می‌گیرند. ساختار اصلی آن‌ها از الیاف سرامیکی (پایه آلومینا سیلیکاتی) تشکیل می‌شود. جنس الیاف‌های سرامیکی هم از فیبر‌های سیلیکات آلومینیومی است؛ بنابراین، می‌توان محصولی انعطاف‌پذیر با قابلیت عایق بودن داشت.

از مواد شیمیایی گوناگونی در روند تولید این محصولات استفاده شده است. از این مواد شیمیایی می‌توان به آلومینا، زیرکونیا، سیلیس، اکسید آهن و … اشاره کرد؛ در‌صورتی که، درجه حرارت مورد ‌نظر بالا باشد، باید از زیرکونیای بیشتری در ساختار آن استفاده کرد. نکته قابل‌توجه و مهم این محصولات این است که در‌حالت‌کلی، این عایق‌ها با روش‌ سوزن زنی تولید می‌شوند و هیچ‌گونه نیازی به بایندرها برای چسبیده شدن آن‌ها بهم دیده نمی‌شود. به‌عبارت دیگر، نیازی به استفاده از چسب یا نگهدارنده‌های خاص وجود نخواهد داشت.

یک پتو نسوز

کاربرد پتو سرامیکی

کاربرد پتو سرامیکی در صنعت نسوز

استفاده و نصب پتو سرامیکی در شرایط و موارد خاصی انجام می‌شود. از این محصول اغلب در خطوط انتقال سیالات و دیواره‌ی کوره‌ها استفاده می‌کنند. هدایت حرارتی خوب از ویژگی این پتو‌ها محسوب می‌شود. این امر، پتو‌ها را به گزینه‌ای مناسب برای عایق‌کاری‌های حرارتی تبدیل کرده است. بهره‌مندی از پتو سرامیکی در صنایعی همچون پتروشیمی و فولاد نیز بسیار گسترده است. به‌منظور مرمت و ترمیم کوره‌ها و ایجاد پوشش در کوره‌ها از پتو‌های سرامیکی استفاده می‌شود. به‌طور کلی، مقاومت بالای این محصول در برابر حرارت، امکان استفاده از آن به‌ عنوان عایق را فراهم کرده است.

نصب پتو سرامیکی به‌منظور ایجاد درز‌گیر نیز بسیار رایج شده است؛ علاوه ‌بر آن، ایجاد پوشش و صفحات عایق، بسته‌بندی و گرمایش مجدد از کاربرد‌های این محصول هستند. پوشش قالب‌های ریخته‌گری، دریچه‌های انتقال گاز و سیستم‌های عایق‌کاری هم از پتو‌های سرامیکی است. با‌توجه به این موضوع، موارد مصرفی این محصول متنوع و زیاد است؛ به‌طوری که، از آن در صنایع مختلف استفاده می‌شود.

ویژگی ها و مشخصات پتو سرامیکی

نصب پتو سرامیکی مزایای بسیاری را به­دنبال خواهد داشت. برای اینکه از نصب آن اطمینان حاصل کرده و آسوده‌خاطر شوید، فقط کافی است تا با ویژگی‌های آن آشنا شوید.

  • تحمل دمایی این محصول بسیار بالا است؛ از ‌این ‌رو، می‌توان از آن در محیط‌های بسیار گرم بهره گرفت.
  • هر ‌چه هدایت حرارتی محصولات پایین‌تر باشد، امنیت آن‌ها بالا می‌رود. هدایت حرارتی این عایق‌ها بسیار پایین است.
  • امکان استفاده از این محصولات به‌عنوان عایق صوتی نیز وجود دارد. یکی از رایج‌ترین کاربرد‌های آن‌ها، ایجاد عایق صوتی برای تصفیه شیمیایی است.
  • مقاومت بالای آن‌ها در برابر لرزش‌های مکانیکی نیز قابل‌توجه است(استفاده در لرزه‌گیرهای صنعتی).
  • مقاومت کششی بالا یکی‌دیگر از ویژگی‌های این محصول است.
  • با نصب پتو سرامیکی، شاهد کاهش مصرف انرژی خواهید بود. یکی از دغدغه‌های همیشگی صنایع، مصرف بالای انرژی است؛ در‌صورتی که، با نصب این محصول برای همیشه از این مشکل رها خواهید شد.
  • این محصول در برابر شوک‌های حرارتی مقاوم است.
  • وزن سبک و پایین این محصول از دیگر ویژگی‌های مهم آن است. این امر باعث می‌شود تا جا‌به‌جایی و انتقال عایق‌ها آسان‌تر شود.
  • انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری این عایق‌ها بسیار بالا است. شما می‌توانید آن‌ها را به اشکال گوناگون در‌بیاورید.
  • امکان برش دادن آن با لوازم و ابزار ساده وجود دارد ( یک اره برای برش دادن کافی است).
  • این محصولات در برابر حرارت و گرمای بسیار بالا، تغییر شکل زیادی نخواهند داشت.

نکات مهم در نصب پتو سرامیکی

نصب پتو سرامیکی یکی از حساس‌ترین فرایند‌های نصب محسوب می‌شود. برای نصب این عایق‌ها باید ابتدا درباره نحوه نصب و نکات ایمنی اطلاعات کسب کنید. در ادامه نکات مهمی را که برای نصب پتو‌های سرامیکی کاربرد دارند را توضیح می‌دهیم:

  1. روند نصب را در فضای باز یا در اتاق‌هایی با وجود دستگاه تهویه هوا انجام دهید. به هیچ‌عنوان آن‌ها را در فضا‌های بسته انجام ندهید.
  2. توصیه می‌شود حتما از ماسک‌های مخصوص استفاده کنید. بهتر است که این ماسک‌ها دارای منافذ ریز و فیلتر‌های مناسب باشند. علاوه‌بر ماسک، استفاده از گوش‌گیر و عینک نیز توصیه می‌شود.
  3. در‌هنگام نصب، دستکش به دست داشته باشید.
پتو نسوز

نحوه نصب پتو سرامیکی

نحوه نصب پتو سرامیکی

اولین گام برای نصب پتو سرامیکی، اندازه‌گیری محیط مورد‌نظر برای نصب پتوی نسوز سرامیکی است. پس از انجام روند اندازه‌گیری، باید پتو را برش دهید. برای برش‌کاری می‌توان از قیچی و کاتر یا اره استفاده کرد. شما می‌توانید اشکال گوناگونی را با‌توجه به فضای مورد ‌نظر برش دهید.

پس از برش، نوبت به چسباندن پتو می‌رسد که این کار با چسب‌های نسوز مناسب کوره امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین استفاده از بست‌های فلزی یا نگه‌دارنده‌های میخی به عبارت بهتر انکرهای فلزی، توصیه می‌شود. امکان اجرای این پتو‌ها به ‌دو صورت داخل و خارج کوره وجود دارد. برای توضیح دقیق تر درباره‌ی نصب پتوهای سرامیکی در کوره‌ها دو نوع کوره‌ی مهم در صنعت بررسی شده است:

نصب پتوهای سرامیکی در کوره های ذوب و عملیات حرارتی

در اینجا دستورالعمل های کلی برای نصب پتوهای سرامیکی در کوره های ذوب و عملیات حرارتی وجود دارد:

  1. کوره را آماده کنید: قبل از نصب، اطمینان حاصل کنید که کوره تمیز و عاری از هرگونه زباله یا آلودگی است. در صورت لزوم هرگونه مواد عایق قدیمی یا آسیب دیده را بردارید.
  2. پوشیدن لباس محافظ مناسب: پتوهای سرامیکی ممکن است در تماس با پوست باعث تحریک یا خارش شوند. پوشیدن لباس محافظ، دستکش، عینک ایمنی و ماسک برای جلوگیری از تماس مستقیم و به حداقل رساندن خطر تحریک تنفسی ضروری است.
  3. اندازه گیری و برش پتوی سرامیکی: ابعاد مورد نیاز دیواره کوره یا سطحی که پتو باید نصب شود را اندازه گیری کنید. از یک چاقوی تیز یا قیچی برای بریدن پتو به اندازه مناسب استفاده کنید.
  4. پتو را محکم کنید: پتوی سرامیکی را در مقابل دیواره یا سطح کوره قرار دهید. از بست های مناسب مانند انکرهای فلزی یا سیم نسوز برای محکم کردن پتو در جای خود استفاده کنید. مطمئن شوید که پتو را به طور ایمن وصل کرده اید، دقت کنید که از هر گونه شکاف یا قسمت های شل که می تواند کارایی عایق‌ها را به خطر بیندازد، اجتناب کنید.
  5. همپوشانی و اتصالات درزها: اگر چندین تکه پتوی سرامیکی برای پوشاندن یک منطقه بزرگتر مورد نیاز است، اطمینان حاصل کنید که بین قطعات همپوشانی وجود دارد تا از نشت گرما جلوگیری شود. از چسب با درجه حرارت بالا یا نوار سرامیک فایبر برای بستن هر گونه اتصال یا درز بین قطعات پتو استفاده کنید. این کار عملکرد عایق را افزایش می دهد و از ایجاد نقاط داغ جلوگیری می کند.
  6. به نقاط داغ و ترموکوپل ها توجه کنید: مناطقی از کوره را در نظر بگیرید که مستعد غلظت حرارت بالاتر هستند یا ترموکوپل ها نصب می شوند. برای اطمینان از حفاظت حرارتی کافی، ضخامت یا لایه های عایق اضافی را در این مناطق فراهم کنید.
  7. دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید: همیشه به مشخصات سازنده و دستورالعمل های نصب برای پتوی سرامیکی خاص مورد استفاده مراجعه کنید. سازندگان ممکن است توصیه‌های خاصی برای تکنیک‌های نصب، محدودیت‌های دما و هرگونه اقدامات احتیاطی اضافی داشته باشند.
یک پتو سرامیکی نسوز

نصب پتو در کوره

نصب پتو سرامیکی در کوره‌های کیلنز(kilns) و بویلرهای صنعتی

نصب پتوی سرامیکی در کوره کیلنز (kilns) و بویلرهای صنعتی نیاز به رسیدگی دقیق و توجه به ایمنی دارد. در اینجا یک راهنمای گام به گام در مورد نحوه صحیح نصب پتوی سرامیکی آورده شده است:

  1. وسایل لازم را جمع آوری کنید: پتوهای سرامیکی مناسب با سایت کاری خود را انتخاب کنید، دستکش ایمنی، عینک ایمنی، ماسک یا ماسک تنفسی، یک چاقوی کاربردی یا قیچی و چسب مناسب (اختیاری، بسته به نوع کوره شما) نیز نیاز دارید.
  2. کوره را آماده کنید: مطمئن شوید که کوره تمیز و عاری از زباله است. اگر قبلاً پتوهای قدیمی نصب شده است، آنها را به طور کامل بردارید.
  3. اندازه گیری و برش پتو: ابعاد دیوارها، سقف و کف کوره خود را اندازه بگیرید. از یک چاقو یا قیچی استفاده کنید تا پتوی سرامیکی را مطابق با ابعاد اندازه گیری شده برش دهید. اطمینان حاصل کنید که همپوشانی مناسبی ایجاد کرده اید.
  4. از لباس محافظ استفاده کنید: برای محافظت از خود در برابر الیاف سرامیکی، دستکش ایمنی، عینک ایمنی و ماسک یا ماسک تنفسی بپوشید.
  5. نصب پتو: از کف کوره شروع کنید. اولین قسمت پتو را به سمت پایین قرار دهید و آن را با لبه های کف کوره هماهنگ کنید و دیوارها و سقف کوره را بپوشانید. اطمینان حاصل کنید که پتوها کاملاً جا افتاده اند و هیچ شکافی بین آنها وجود ندارد.
  6. پتو را بست بزنید یا محکم کنید: بر روی پتوها، شکاف های کوچکی ایجاد کنید تا بست‌ها در آنها قرار گیرند. بست‌ها  را از طریق شکاف ها وارد کنید و آنها را محکم کنید. و یا در صورت تمایل یا وجود توصیه برای نوع کوره خود، چسب نسوز مناسبی را روی لبه های پتو، گوشه ها یا نواحی تماس مهم بزنید. دستورالعمل های سازنده را در مورد استفاده از چسب و زمان خشک شدن دنبال کنید.
  7. بازرسی و تمیز کردن: پتوی نصب شده را از نظر وجود شکاف یا نواحی شل بررسی کنید. نقاط شل را فشار دهید و از نصب یکنواخت و ایمن اطمینان حاصل کنید.
  8. مواد زائد را به درستی دفع کنید: ضایعات پتوی سرامیکی استفاده شده را در یک ظرف زباله مشخص شده قرار دهید و آنها را طبق مقررات محلی دفع کنید.

 

جمع بندی

پتو نسوز سرامیکی، به دلیل ویژگی‌های بسیار زیادی که دارد به محصولی پر‌طرفدار در صنایع تبدیل شده است. عایق‌های دیرگداز از مهم‌ترین عناصری هستند که می‌توانند امنیت و راحتی را برای شما ایجاد کنند؛ از‌ این ‌رو، نصب پتو سرامیکی در بسیاری از کوره‌ها و ساختمان‌ها و… انجام می‌شود؛ زیرا با این کار می‌توان از انتقال گرما و حرارت به خارج از کوره و بروز یا حوادث آتش‌سوزی تا حد زیادی جلوگیری کرد. گاهی از پتو‌ها بخاطر قابلیت جلوگیری از عبور صدا(عایق صوتی) استفاده می‌کنند. برای اطلاع از قیمت پتو نسوز با شماره های درج شده در سایت ساپرا ویسمن تماس حاصل نمایید.

ساپراویسمن

سوالات متداول

  • روند تولید پتو سرامیکی چگونه است؟
    پتو سرامیکی از الیاف سرامیکی تهیه می‌شود که از موادی مانند آلومینا، زیرکونیا، سیلیس، و اکسید آهن ساخته شده‌اند. این الیاف سرامیکی با استفاده از روش سوزن زنی تولید می‌شوند و هیچ‌گونه نیازی به بایندرها برای چسبیدن آن‌ها بهم نیست.
  • ویژگی‌های اصلی پتو سرامیکی چه هستند؟
    از ویژگی‌های اصلی پتو سرامیکی می‌توان به مقاومت دمایی بسیار بالا، خواص عایق حرارتی، مقاومت فشاری مناسب، و انعطاف‌پذیری در برابر شرایط مختلف اشاره کرد.

هنوز کسی نظری نداده! اولین نفر باش...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *