انواع چسب نسوز و روش‌های تعمیر و بازیافت برد نسوز سرامیکی

تعمیر و بازیافت برد نسوز سرامیکی

برد سرامیکی نسوز، یکی از کارآمدترین مصالح در بسیاری از صنایع هستند و برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها در برابر آتش، یک قهرمان بلامنازع به شمار می‌آیند. درباره این بردها، دو مقوله مهم وجود دارد: اول، چگونه باید آن‌ها را بچسبانیم و چه نوع چسب‌هایی برای چسباندن آن‌ها وجود دارد؟ دوم: این بردها گاهی نیاز به تعمیر و بازیافت پیدا می‌کنند. چه روش‌هایی برای تعمیر و بازیافت برد نسوز سرامیکی وجود دارد؟

در این بخش از مجله ساپرا ویسمن، این دو موضوع را پوشش می‌دهیم و یک بینش عمیق و مفید را در هر دو زمینه به‌ شما می‌دهیم تا بتوانید در آینده، تصمیم آگاهانه‌ای درباره چسباندن، تعمیر و بازیافت برد نسوز سرامیکی بگیرید.

چسب‌های مناسب برای برد نسوز سرامیکی

انواع مختلفی از چسب‌ها وجود دارد که بسته به کاربرد، دما و خواص مورد نظر می‌توان برای چسباندن صفحات عایق سرامیکی مانند برد نسوز سرامیکی در صنایع مختلف استفاده کرد. برخی از انواع رایج چسب‌ها عبارتند از:

چسب بر پایه سیلیس کلوئیدی (Colloidal silica-based glue)

این نوع چسب برای اتصال دو تکه برد نسوز سرامیکی به یکدیگر یا چسباندن نواحی کوچک بهتر عمل می‌کند. این چسب با پراکندگی الیاف سرامیکی در یک سیستم اتصال نسوز بر پایه مایع تولید می‌شود. این چسب دارای خاصیت چسبندگی عالی است و می تواند تا دمای 1260 درجه سانتی گراد را تحمل کند. برای استفاده از این چسب، سطوح برد نسوز سرامیکی باید تمیز و خشک باشد و چسب را با برس یا فرم دهی با دست بر روی برد قرار دهید. چسب باید حداقل 24 ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض گرما در هوا خشک شود.

چسب رزین اپوکسی (Epoxy resin glue)

این نوع چسب برای چسباندن برد نسوز سرامیکی به فلز یا سایر قطعات مناسب است. این چسب از دو قسمت تشکیل شده است: یک رزین و یک سخت کننده که قبل از استفاده با هم مخلوط می شوند. این چسب استحکام و دوام بالایی دارد و می تواند تا دمای 1650 درجه سانتی گراد مقاومت کند. برای استفاده از این چسب باید برد نسوز سرامیکی و بستر آن را زبر و تمیز کرد و چسب را به طور یکنواخت روی هر دو سطح زد. قطعات چسبانده شده باید حداقل 10 دقیقه قبل از قرار گرفتن برد در معرض گرما به هم چسبیده شوند.

تعمیر و بازیافت برد نسوز سرامیکی با چسب رزین اپوکسی

چسب رزین اپوکسی

چسب نسوز الیاف سرامیکی (Heat resistant rope seal adhesive)

این نوع چسب برای محکم کردن و آب بندی طناب یا واشرهای ساخته شده از الیاف سرامیکی یا مواد دیگر بر پایه الیاف سرامیکی طراحی شده است. این چسب می تواند در برابر درجه حرارت تا 1000 درجه سانتی گراد مقاومت کند. برای استفاده از این چسب باید طناب را به طول و شکل دلخواه برش داد و چسب را روی آب بند طناب یا شیاری که در آن قرار می گیرد زده شود. طناب باید محکم در شیار فشار داده شود و اجازه دهید حداقل یک ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض حرارت خشک شود.

تعمیر و بازیافت برد نسوز سرامیکی با چسب نسوز

چسب نسوز الیاف سرامیکی

دستورالعمل استفاده از چسب برای اتصال برد نسوز

در اینجا چند دستورالعمل کلی برای بهتر چسبیدن بردهای نسوز سرامیکی وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید:

  • آماده سازی سطح: اطمینان حاصل کنید که سطوحی که باید چسبانده شوند، تمیز، خشک و عاری از هرگونه آلودگی مانند گرد و غبار، روغن یا گریس باشند. آماده سازی سطح ممکن است شامل تمیز کردن بردهای نسوز با حلال های مناسب و سنباده زدن جهت آماده سازی زبری مناسب سطوح برای افزایش چسبندگی باشد.
  • مطالعه دستورالعمل تولید کننده: دستورالعمل های سازنده در مورد استفاده از چسب را دنبال کنید. ممکن است شامل اعمال چسب به طور یکنواخت روی یک یا هر دو سطحی باشد که قرار است چسبانده شود. برخی از چسب ها قبل از استفاده نیاز به مخلوط کردن دو جزء دارند. برای اعمال دقیق از اپلیکاتور یا برس مناسب استفاده کنید.
  • سفت شدن: زمان کافی برای سفت شدن چسب و چسباندن بردهای نسوز سرامیکی به یکدیگر بگذارید. زمان سفت شدن چسب بسته به نوع چسب استفاده شده می تواند متفاوت باشد، بنابراین به دستورالعمل محصول مراجعه کنید. برای اطمینان از اتصال قوی، هولدر یا گیره کافی را در طول فرآیند سفت شدن چسب استفاده نمایید.

به یاد داشته باشید که صنایع مختلف ممکن است در مورد چسباندن بردهای نسوز سرامیکی الزامات یا مقررات خاصی داشته باشند. توصیه می‌شود برای راهنمایی در مورد مناسب‌ترین چسب و روش‌های کاربردی مناسب، با کارشناسان یا متخصصان صنعت خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: انواع روش تست کیفیت برد نسوز 

تعمیر و بازیافت برد نسوز سرامیکی و استفاده مجدد از آن‌ها

بردهای نسوز سرامیکی می‌توانند در اثر ضربه مکانیکی، شوک حرارتی یا فرسایش در طول زمان آسیب ببینند. اگر آسیب خیلی شدید نباشد، ممکن است با استفاده از برخی از روش‌های زیر، بردهای نسوز سرامیکی را تعمیر و دوباره استفاده کنید:

  • برش و شکل دهی: اگر برد نسوز سرامیکی دارای ترک باشد، ممکن است بتوان آن را به قطعات کوچکتر برش داد و آن را به قطعات کوچکتری تبدیل کرد که در ناحیه مورد نظر قرار گیرد. برای برش بردهای نسوز سرامیکی به ابزار علامت گذاری، میز کار، گیره های G شکل، اره و سوهان نیاز دارید.
  • چسباندن و پرکردن: در صورتی که برد نسوز سرامیکی دارای ترک یا سوراخ‌های کوچکی باشد، ممکن است بتوان آنها را با چسب یا نوار مناسب چسباند و پر کرد. برای چسباندن و پرکردن تخته نسوز سرامیکی، به چسب یا نوار مقاوم در برابر حرارت مانند Vitcas HB10 یا HPS، ظرف مخلوط‌کن، کاردک و کاغذ سنباده نیاز دارید. برای تهیه و چسباندن چسب یا نوار روی برد نسوز سرامیکی می توانید دستورالعمل های روی بسته بندی محصول را دنبال کنید. همچنین ممکن است پس از چسب زدن نیاز به سمباده زدن و صاف کردن سطح داشته باشید.
  • رنگ آمیزی و نوسازی: اگر برد نسوز سرامیکی دارای لکه یا تغییر رنگ باشد، ممکن است بتوان آن را با رنگ مناسب رنگ آمیزی و نوسازی کرد. برای رنگ آمیزی و نوسازی برد نسوز سرامیکی به رنگ یا الگوی مقاوم در برابر حرارت مانند Vitcas ACC، قلم مو، غلتک، شابلون و نوار چسب نیاز دارید. برای تهیه و رنگ رزی بردهای نسوز سرامیکی می توانید دستورالعمل های روی بسته بندی محصول را دنبال کنید.
  • بازسازی با ریخته گری های نسوز: برای آسیب های شدید یا مقاطع بزرگ بردهای نسوز سرامیکی، مخلوطی از سنگدانه های نسوز، چسباننده ها و مواد افزودنی استفاده می‌شوند که می‌توانند در قالب ریخته شوند یا مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده اعمال شوند.
تعمیر و بازیافت برد نسوز سرامیکی با چسب Vitcas HB10

چسب Vitcas HB10

با استفاده از این روش ها، ممکن است بتوانید بردهای نسوز سرامیکی آسیب دیده را تعمیر و دوباره استفاده کنید و عمر مفید آن را افزایش دهید. با این حال، اگر آسیب بیش از حد گسترده باشد یا بر یکپارچگی ساختاری بردهای نسوز سرامیکی تأثیر بگذارد، ممکن است لازم باشد آن را با یک برد نسوز سرامیکی جدید جایگزین کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب برد سرامیکی مناسب نیاز شما

بازیافت بردهای نسوز سرامیکی تخریب شده

بردهای نسوز سرامیکی عمر مفید محدودی دارند و مقدار زیادی زباله تولید می کنند که دفع یا بازیافت آن دشوار است.

یکی از چالش های بازیافت بردهای نسوز سرامیکی جداسازی آنها از سایر مواد و آلاینده ها مانند فلزات، سرباره، شیشه و غیره است. یکی از روش های ممکن برای دستیابی به این جدا سازی، تکه تکه شدن الکترودینامیکی (electrodynamic fragmentation) است که از تخلیه‌های ولتاژ بالا پالسی برای شکستن مواد کامپوزیت به طور انتخابی در امتداد مرزهای دانه استفاده می کند. این روش گرد و غبار یا سایش ایجاد نمی کند و می تواند کیفیت و خلوص الیاف سرامیکی را حفظ کند.

electrodynamic fragmentation

electrodynamic fragmentation

یکی دیگر از چالش های بازیافت بردهای نسوز سرامیکی، یافتن کاربردهای مناسب برای مواد بازیافتی است. متداول ترین استفاده برای بردهای نسوز سرامیکی بازیافتی به عنوان سنگدانه یا GROG در تولید آجر یا کاشی جدید است. مواد بازیافتی می تواند انقباض (حاصل از انجماد) را کاهش دهد و کیفیت محصولات جدید را بهبود بخشد.

سنگدانه های مانده از بازیافت برد نسوز سرامیکی

سنگدانه های مانده از بازیافت برد نسوز سرامیکی

برخی دیگر از کاربردهای بالقوه برای تخته های نسوز سرامیکی بازیافتی در حال بررسی است، مانند:

  • به عنوان ماده اولیه برای تولید محصولات نسوز جدید با ترکیبات و خواص متفاوت.
  • به عنوان پرکننده یا افزودنی برای بتن، آسفالت یا پلاستیک برای افزایش مقاومت حرارتی و دوام آنها.
  • به عنوان یک کاتالیزور یا جاذب برای کاربردهای زیست محیطی، مانند تصفیه فاضلاب، تصفیه هوا، یا جذب کربن.

بازیافت تخته های نسوز سرامیکی می تواند مزایای زیست محیطی و اقتصادی قابل توجهی مانند کاهش انتشار CO2، صرفه جویی در انرژی، حفظ منابع طبیعی و ایجاد بازارها و مشاغل جدید داشته باشد. با این حال، برای اطمینان از امکان‌سنجی و کارایی آن، به فناوری‌ها، زیرساخت‌ها و مقررات پیشرفته نیز نیاز دارد.

بازیافت بردهای نسوز سرامیکی به دلیل ترکیب و دماهای بالایی که در معرض آن قرار می گیرند می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد. با این حال، برخی از احتمالات برای استفاده مجدد و دفع آنها وجود دارد:

  • استفاده دوباره: اگر بردهای نسوز سرامیکی هنوز در شرایط خوبی باشند، می توان آنها را در کاربردهای مشابه مجددا استفاده کرد و یا برای پروژه های دیگر مورد استفاده قرار داد.
  • خرد کردن و آسیاب کردن: بردهای نسوز سرامیکی را می توان خرد کرد و به صورت ذرات ریز یا پودر آسیاب کرد. این قطعات را می توان به عنوان سنگدانه در تولید مواد نسوز جدید یا مخلوط با مواد دیگر برای ایجاد محصولات کامپوزیتی استفاده کرد.
  • دفن: در برخی موارد، اگر بردهای نسوز سرامیکی آلوده باشند یا قابل بازیافت نباشند، ممکن است لازم باشد در محل دفن زباله تخصصی که برای مدیریت صحیح زباله های خطرناک یا صنعتی طراحی شده است، دفع شوند.

 

تماس با ساپراویسمن

 

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله ساپرا ویسمن، دو موضوع مهم درباره بردهای نسوز سرامیکی را پوشش دادیم. موضوع اول، انواع چسب‌هایی بود که برای این بردها به کار می‌رود و موضوع دوم، روش‌های تعمیر و بازیافت این بردها.

سه نوع چسب برای کار با بردهای نسوز سرامیکی وجود دارد: چسب بر پایه سیلیس کلوئیدی، چسب رزین اپوکسی و چسب نسوز الیاف سرامیکی. هر کدام از این چسب‌ها برپایه ویژگی‌هایی که دارند، در کاربردهای خاص خودشان به کار گرفته می‌شوند. دستورالعمل استفاده از این چسب‌ها در نوشته ارائه شد.

چهار روش را برای تعمیر این بردهای نسوز مورد بحث قرار دادیم: برش و شکل‌دهی، چسباندن و پر کردن، رنگ‌آمیزی و نوساری، بازسازی و ریخته‌گری‌های نسوز. همچنین، سه روش را برای بازیافت یا دفع زباله‌های برد نسوز سرامیکی بیان کردیم: استفاده دوباره، خردکردن و آسیاب‌کردن، دفن.

با آگاهی از این روش‌ها می‌توانید برای انتخاب چسب مناسب، رویکردی که می‌خواهید برای تعمیر بردهای نسوز سرامیکی در پیش بگیرید و روشی که می‌خواهید برای بازیافت یا دفن آن انتخاب کنید، تصمیم‌های آگاهانه‌ای بگیرید. اگر برای خرید برد سرامیکی نسوز و تعمیر آن نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، با شماره های درج شده در سایت ساپراویسمن تماس حاصل نمایید تا همکاران ما پاسخگوی شما عزیزان باشند.

ساپرا ویسمن