معرفی انواع واشرهای نسوز و کاربردهای آن

انواع واشرهای نسوز

در دنیای امروزه، تکنولوژی و مصالح پیشرفته جای خود را در زندگی روزمره به سرعت پیدا می‌کنند، و یکی از نمونه‌های جالب این پیشرفت‌ها، مواد نوین ساختمانی می‌باشد. کاغذ سرامیکی نسوز، به عنوان یک ماده فوق‌العاده هوشمندانه و مقاوم در برابر حرارت و آتش، در حال جلب توجه به عنوان یک جایگزین موثر و ایمن در بسیاری از کاربردهای صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. واشر‌های نسوز یکی از محصولاتی هستند که با ساختاری ساده از کاغذ یا پیپر سرامیکی نسوز تولید می‌شوند. این محصولات با ساختار ساده، دارای کاربرد بسیار مهمی در صنایع هستند. این واشر‌ها نقش پررنگی را در درز اتصالات ایفا می‌کنند. به‌طوری که، هدف اصلی از طراحی و تولید آن‌ها، ایجاد اتصالاتی مطمئن در میان خطوط انتقال سیالات است. هر‌کدام از انواع واشرهای نسوز، اتصالی مطمئن و ایمن را در شرایطی خاص ایجاد می‌کنند.این مقاله به بررسی و معرفی ویژگی‌ها، کاربردها و مزایای این محصولات متمرکز خواهد شد، تا به عنوان راهنمایی برای افراد و صنایع مختلف که به دنبال راهکارهای نوین و ایمن در استفاده از مصالح باشند، خدمت کند.

عکس از انواع واشرهای نسوز

معرفی انواع واشرهای نسوز

 

معرفی انواع واشرهای نسوز

واشر‌های نسوز یکی از قطعات رایج در صنایع مختلف به‌شمار می‌روند. مشکل همیشگی صنایعی که در دما‌های بالا فعالیت می‌کنند، دفرمه شدن قطعات و تجهیزات به دلیل دمای بالا است. این مورد در بسیاری از صنایع دیده می‌شود که به چالشی بزرگ تبدیل شده است. یکی از راه‌حل‌های مناسب، استفاده از تجهیزات و مواد اولیه نسوزی است که دارای مقاومت حرارتی بالا  هستند.

با‌توجه به این راه‌حل، باید از قطعاتی با مقاومت بالا نیز استفاده کرد. این قطعات، در‌حقیقت انواع واشرهای نسوز هستند که به‌دلیل ویژگی‌هایی که دارند به بهترین گزینه تبدیل شده‌اند. این واشر‌ها از خروج سیالات و انرژی از لوله‌ها و خطوط انتقال جلوگیری می‌کنند.

 

انواع واشرهای نسوز

با تولید اولین واشر نسوز، توجه بسیاری از صنایع به آن جلب شد. با گذشت زمان و اثبات کارایی این محصول، تقاضا برای تولید آن تا حد قابل‌توجهی افزایش یافت. تولید‌کنندگان با‌توجه به افزایش تقاضا و محبوبیت این محصول، برای تولید انواع واشرهای نسوز دست به کار شدند. به‌طوری که، تا‌کنون واشر‌های نسوز مختلفی برای کاربرد‌های گوناگون طراحی و تولید شده‌اند. مصرف‌کنندگان می‌توانند با‌توجه به نیازشان و محیط استفاده، یکی از آن‌ها را انتخاب کنند.

عکس از انواع واشر نسوز

انواع واشرهای نسوز

 

واشر نسوز آزبست

واشر نسوز آزبست یکی از انواع این واشر‌ها است. در‌ واقع، این محصول از نمونه‌های اولیه انواع واشرهای نسوز به‌شمار می‌رود. برای تولید آن از ماده نسوز آزبست استفاده شده که خطرات بسیاری به‌دنبال دارد. با‌ وجود آشکار شدن خطرات و آسیب‌های این محصول برای سلامت انسان‌ها و محیط‌ زیست، باز‌هم از رایج‌ترین واشر‌ها است. دلیل استفاده مکرر صنایع از این نوع واشر، تحمل حرارتی نسبتا بالای آن است. توانایی تحمل حرارتی بیش از 5۰۰ درجه سانتی‌گراد را دارد. همچنین، از مقاومت بالا، انعطاف‌پذیری مناسب، پایداری سایشی و کششی بهره می‌برد. البته، امکان اجرای آن در محیط‌هایی دور از رفت‌و‌آمد وجود دارد.

 

واشر نسوز میکا

واشر نسوز میکا، از مواد معدنی میکا تولید شده است. اجرای این نوع قطعات در بسیاری از صنایع رایج شده است. دلیل این امر ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص این واشر هستند. وزن سبک و مزیت‌های زیست‌محیطی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصولات هستند. همچنین، مقاومت حرارتی آن‌ها تا ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد.

 

کلینگریت

واشر کلینگریت یکی‌دیگر از انواع واشرهای نسوز و پر‌طرفدار است. این نوع واشر شباهت کمی با واشر آزبستی دارد، که ممکن است بسیاری از افراد را نسبت به انتخاب آن مردد کند. این در‌حالی‌است که، برای برطرف کردن تاثیرات مضر و سو واشر‌های آزبستی در این محصول اقداماتی انجام شده است. این اقدامات شامل ایجاد یک پوشش رزین لاستیکی است. این پوشش لاستیکی علاوه‌بر برطرف کردن خطرات واشر‌های کلینگریت، مزایایی را برای آن‌ها ایجاد کرده است. از این مزایا می‌توان به انعطاف‌پذیری بهتر اشاره کرد. شما می‌توانید این نوع واشر‌ها را در تنوع بسیار بالایی در بازار پیدا کنید. واشر کلینگریت سیم‌دار، بدون‌سیم، همراه با گرافیت سیم‌دار و همراه با گرافیت بدون‌سیم از انواع این واشر هستند.

عکس از واشر نسوز کلینگریت

واشر نسوز کلینگریت

 

گرافیت خالص

واشر نسوز گرافیت خالص، از گرافیت‌هایی با درصد خلوص بالا تولید می‌شوند. این نوع واشر‌ها از کاربردی‌ترین انواع واشرهای نسوز هستند. تحمل حرارتی آن‌ها تا 550 درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد، که از ویژگی‌های متنوعی نیز برخوردار هستند. امکان تهیه آن‌ها با قیمت‌های مناسب وجود دارد، زیرا قیمت این محصولات همانند قیمت برد نسوز بسیار متنوع و مقرون‌به‌صرفه هستند.

واشر نسوز گرانیت

واشر نسوز گرانیت خالص

 

واشر دونیت

واشر دونیت از خاص‌ترین انواع واشرهای نسوز محسوب می‌شوند. برای تولید این محصول از ۲ لایه آزبست و یک ورق استیل پرس شده استفاده می‌شود. نکته مهمی که وجود دارد، استفاده از الیاف آزبست در ساختار واشر دونیت همانند واشر کلینگریت است. این امر موجب شده تا اجرای این محصول با محدودیت‌هایی مواجه شود. واشر دونیت دارای محبوبیت زیادی در میان مصرف‌کنندگان است. همچنین، از آن در صنایعی با درجه حرارت بسیار بالا استفاده می‌شود. دلیل این امر، تحمل حرارتی این محصول است. تحمل گرمایی این واشر بیش از ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد است.

 

واشر ویکتوری

واشر ویکتوری یکی‌دیگر از انواع واشر‌های نسوز است؛ اما هیچ‌اثری از الیاف آزبست در آن دیده نمی‌شود. ساختار اصلی این واشر با الیاف سلولزی تشکیل می‌شود که هیچ‌گونه آسیبی به سلامت انسان‌ها وارد نمی‌کند. این نوع واشر توانایی تحمل حرارت و گرما را تا ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد دارا است. از ویژگی‌های واشر‌های ویکتوری می‌توان به قیمت مقرون‌به‌صرفه، کارایی و راندمان مناسب، پایداری مطلوب در برابر عوامل مخالف اشاره کرد. با‌توجه به این نکات، بیشترین موارد مصرفی این واشر مربوط به صنایع خودرو‌سازی می‌شود.

 

واشر سرامیکی

برخی از اتصالات نیاز به استفاده از الیاف سرامیکی دارند. در این صورت از واشرهایی که توسط کاغذهای دمای 1260 و یا 1430 تولید می شوند، می‌توان استفاده کرد. روش تولید این واشرهای سرامیکی بدین صورت است که، الگو با ابعاد مختلف را روی کاغذهای سرامیک فایبر قرار داده و می برند و تبدیل به تصویر زیر می شوند.

واشر نسوز سرامیکی

واشر نسوز سرامیکی

 

از دیگر انواع واشرهای نسوز می توان به واشرهای سیلیکونی ، (تفلونی) PTFE ، آرامیدی و غیره اشاره کرد.

واشر نسوز سیلیکونی

واشر نسوز سیلیکونی

 

کاربرد انواع واشر های نسوز

انواع واشر‌های نسوز اغلب برای ایجاد اتصالات امن کاربرد دارند. به عبارت‌دیگر، تمام واشر‌ها برای حفظ این اتصالات استفاده می‌شوند و دارای کاربردی یکسان هستند. تنها تفاوت آن‌ها در مواد سازنده و مقاومت دمایی آن‌ها است.  به صورت کلی برای پر نمودن فاصله بین قطعات و محافظت در برابر حرارت بالا، عایق بندی الکتریکی، صنایع پتروشیمی، صنایع وابسته به نفت و گاز، صنایع ذوب و فولاد از واشرهای نسوز استفاده می شوند.

 

جمع بندی

در این مقاله سعی شد درباره‌ی واشرهای نسوز گفته شود، واشرهای نسوز با تکنولوژی مدرن و مواد خاصی که از آنها ساخته می‌شوند، به عنوان یک جزء حیاتی در انواع صنایع از جمله صنایع حمل و نقل، نفت و گاز، و صنایع نظامی جلب توجه کرده‌اند. این واشرها با ویژگی‌های نسوز، مقاومت به حرارت و فشار، و عدم تحت‌تأثیر قرار گرفتن از جریان الکتریکی، در مواجهه با شرایط سخت و مختلف محیطی عملکرد بی‌نظیری دارند. همچنین انواع واشر‌های نسوز به‌صورت کامل بررسی و معرفی شد، از این واشرهای نسوز به طور گسترده‌ای در صنایع مختلف استفاده می‌شود. با توجه به مزایای این واشرها، از جمله جلوگیری از حوادث حرارتی و الکتریکی، کاهش خطرات حریق، و افزایش عمر مفید تجهیزات، استفاده از آنها به عنوان یک جزء ایمن و کارآمد در پروژه‌ها و صنایع مختلف توصیه می‌شود. به عنوان نقطه پایانی، استفاده از واشرهای نسوز نه تنها به بهبود عملکرد تجهیزات کمک می‌کند بلکه نقش مهمی در افزایش ایمنی و پایداری فرآیندهای صنعتی ایفا می‌کند.

این محصولات در تنوع بالایی تولید و به بازار عرضه می‌شوند.شما می‌توانید این محصولات را در کیفیت‌ها، جنس‌ها، مدل‌ها و قیمت‌های مختلفی در بازار خریداری کنید. در ضمن جهت خرید کاغذ نسوز برای تولید واشرهای نسوز سرامیکی در دماهای 1260 و 1430 برند لویانگ با بخش فروش شرکت ساپرا ویسمن تماس حاصل فرمایید.

ساپرا ویسمن

سوالات متداول

  • کدام جنس از انواع واشرهای نسوز خطرناک است برای استفاده؟

واشر آزبست از خطرناک‌ترین نوع واشرهای است، که برای سلامتی مضر است.

  • کدام نجس از واشرهای نسوز تحمل گرمایی بالایی دارد؟

واشرهای نسوز میکا، تحمل گرمایی تا 1000 درجه سانتی گراد دارند.

  • کدام نوع از واشرهای نسوز سلامت انسان را به خطر نمی‌اندازد؟

واشرهای نسوز ویکتوری در مقابل بقیه واشرها از آزبست ساخته نشده و سلامت انسان را به خطر نمی‌اندازد.