استیل چیست؟ و انواع کاربرد استیل

کاربرد استیل

استیل یکی از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین عناصر به‌شمار می‌رود. در‌حقیقت، این محصول یکی از انواع و شکل‌های آهن است که در‌اثر فرایند‌های سخت ایجاد می‌شود. با‌توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی آن، از آن در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شود. کاربرد استیل بسیار گسترده است که حضور آن در تمامی صنایع دیده می‌شود. از این لحاظ شباهت زیادی به پتوی نسوز دارد. مقاومت بالا و استحکام مناسب موجب شده تا از آن برای تولید محصولات و تجهیزات بهره گرفته شود. همچنین، تنوع در گرید‌های مختلف و طیف گسترده‌ای از آن‌ها که تولید می‌شوند، نشان‌دهنده کاربردی بودن این قطعات است.

چند مدل مختلف لوله های استیل

چند مدل مختلف لوله های استیل

استیل چیست؟

برای آشنایی با استیل، لازم است ابتدا با آهن آشنا شوید. آهن در طی فرایند‌هایی مانند حذف اکسیژن و نا‌خالصی‌های دیگر از سنگ آهن ایجاد می‌شود. برای تولید این محصول، به آهن نیاز داریم. در این ‌هنگام باید آهن را با کربن، فولاد بازیافتی و مقادیر کمی از سایر عناصر ترکیب کنید. نتیجه این ترکیب فولادی است که ساختار آن دارای کمتر از ۲ درصد کربن، ۱ درصد منگنز و درصد‌های کمی از عناصر دیگر است.

کاربرد استیل که به‌صورت گسترده وجود دارد یکی از دلایل محبوبیت آن است. امکان استفاده و بهره‌مندی از آن در محیط‌های گوناگون ایجاد شده است. یکی‌دیگر از دلایل محبوبیت این کالا، قیمت مقرون‌به‌صرفه آن است. فراوانی سنگ آهن و دامنه گسترده آن که از خواص مکانیکی این فولاد است، علت قیمت پایین آن است. نکته جالب‌توجه این است که پنبه نسوز هم به‌عنوان یک محصول کاربردی در صنعت با همین ویژگی‌ها شناخته می‌شود.

انواع استیل

استیل یکی از اساسی‌ترین تجهیزات در صنایع ساختمان‌سازی و سایر صنایع است. برای اینکه هر‌کدام از این محصولات برای کاربرد مورد‌نظر مناسب شود، تغییراتی در ساختار آن‌ها ایجاد می‌شود. بنابراین، می‌توان شاهد انواع گوناگون این محصول در بازار شد.

در حال حاضر، انواع مختلفی از این محصول بسته به کاربرد آن وجود دارد. هر ‌کدام از این آلیاژ‌ها دارای ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی هستند که آن‌ها را از یک‌دیگر متمایز می‌کند. با‌توجه به این ویژگی‌ها و بررسی آن‌ها، مشخص می‌شود که هر‌کدام در چه زمینه‌ای بهتر عمل می‌کند. برای مثال، برد سرامیکی نسوز به نوع خاصی از این فولاد‌ها نیاز دارد؛ از‌این‌رو، کاربرد استیل بسته به نوع آن تغییر می‌کند.

استیل آستینتی

استیل آستینتی یکی از رایج‌ترین و مهم‌ترین انواع آلیاژ‌ها است. از این نوع فولاد برای تولید تجهیزات مختلف بهره می‌برند. این فولاد در سری‌های ۲۰۰ و ۳۰۰ تولید شده و به بازار عرضه می‌شود. ترکیبات اصلی این نوع فولاد شامل ۱۶ تا ۳۰ درصد کروم و ۲ تا ۲۰ درصد نیکل می‌شود.

ویژگی‌های فولاد آستینتی موجب شده تا کاربرد استیل آستینتی به‌صورت گسترده‌تری ایجاد شود. از ویژگی‌های آن می‌توان به سطحی بسیار با‌کیفیت، قابلیت شکل‌پذیری و مقاومت بالا در برابر سایش و خوردگی اشاره کرد. این موارد شرایطی را ایجاد کرده است که آلیاژ آستینتی به‌عنوان محبوب‌ترین آلیاژ شناخته می‌شود.

نمایی از استیل های مختلف

نمایی از استیل های مختلف

استیل ضد زنگ فریتی

یکی‌دیگر از انواع استیل ضد زنگ، از نوع فریتی است. این نوع فولاد حدود ۲۵ درصد از کل آلیاژ جهان را در‌بر می‌گیرد. از‌این‌رو، می‌توان گفت که این کالا یکی از مشهور‌ترین و کاربردی‌ترین آلیاژ‌هایی است که تا‌کنون تولید شده است.

خواص آن شباهت بسیاری به خواص فولاد‌های کربنی دارد. این شباهت در زمان برش خوردن یا خم شدم به اوج خود می‌رسد.  نکته‌ای که درباره کاربرد استیل فریتی وجود دارد، قابلیت آهنربایی آن است. این در‌حالی است که، گرید‌های آستینتی ۳۰۴ و ۳۱۶ به شدت جذب آهنربا می‌شوند. بدون‌شک، میزان آهنربایی بودن فولاد در کاربرد آن تاثیر دارد؛ از‌این‌رو، می‌توان شاهد استفاده از آن در شرایط مختلف بود.

فولاد ضد زنگ مارتنزیتی

با گذشت زمان، ویژگی‌ها و مزیت‌های آلیاژ‌ها در حال تکمیل شدن است. این موارد موجب می‌شوند تا استفاده از آن‌ها راحت‌تر شود. استیل ضد‌زنگ مارتنزیتی یکی از آلیاژ‌های است که دارای مقاومت و سختی قابل‌توجهی هستند. با‌توجه به این مورد، از آن اغلب به‌منظور انجام عملیات‌های حرارتی بهره می‌برند.

فولاد ضد‌زنگ مارتنزیتی، خود را دارای طیف گسترده‌ای است. تنوع آن بسیار زیاد و مورد‌نیاز است. این طیف گسترده‌ای که از آلیاژ مارتنزیتی وجود دارد از ۱۱ تا ۱۷ درصد کروم تشکیل می‌شوند. نکته مهمی که وجود دارد، خاصیت مغناطیسی این تولیدات است. یکی از عوامل موثر در کاربرد استیل مارتنزیتی این مورد است.

ورق های استیل

ورق های استیل

داپلکس

داپلکس آخرین و مهم‌ترین نوع استیل‌ها محسوب می‌شود. این فولاد دارای حداقل ۱۱ درصد کروم است. این حجم از عنصر کروم موجب شده تا شاهد مقاومت بالایی از داپلکس باشیم.

در‌واقع، این آلیاژ یک ترکیب قوی و کامل از سایر آلیاژ‌ها است. فولاد‌های فریتی و آستینتی، فولاد‌هایی هستند که داپلکس را ایجاد می‌کنند. از‌آن‌جایی که، هر ۲ این آلیاژ‌ها از مقاومت بالایی برخوردار هستند؛ بنابراین نتیجه نهایی بسیار قوی‌تر خواهد شد.

کاربرد استیل چیست؟

کاربرد استیل‌های متفاوت بسته به ویژگی‌های مختلف آن‌ها متفاوت است. در این هنگام هر‌ کدام از استیل‌ها را به‌صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

  • فولاد آستینتی: این محصول دارای مقاومتی بالا در برابر گرما و خوردگی است. مقاومت آن بسیار مناسب و قابل‌قبول است؛ از‌این‌رو، از آن برای صنایعی مانند  پزشکی، اتومبیل‌سازی، هوا‌فضا و کاربرد‌های صنعتی استفاده می‌کنند. شکل‌پذیری و قدرت آن‌ها موجب شده تا برای این کاربرد‌ها به بهترین گزینه تبدیل شوند. در زمینه پزشکی نیز برای تولید سوزن‌های زیر‌پوستی و در‌پوش استفاده می‌شوند. در صنعت اتومبیل‌سازی نیز برای ساخت قطعات و تجهیزات گوناگون اتومبیل‌ها مانند فنر از آلیاژ آستینتی کمک می‌گیرند.
  • استیل فریتی: نکته مهم این است که آلیاژ‌های فریتی و آستینتی شباهت‌های زیادی با یک‌دیگر دارند. یکی از مهم‌ترین این شباهت‌ها، سخت نشدن آن‌ها با عملیات‌های حرارتی است. این نوع آلیاژ که به‌عنوان ساده‌ترین آلیاژ شناخته می‌شود، دارای کاربرد‌های بسیاری است. این نوع استیل مواد اولیه تولید ورق‌های پوششی فولادی ۳ میلی‌متری محسوب می‌شود. این ورق‌ها نیازی به جوشکاری ندارند. آلیاژ فریتی اغلب برای جوشکاری مورد‌استفاده قرار می‌گیرد و در صنعت ساختمان‌سازی نیز کاربرد دارد.
  • کاربرد استیل مارتنزیتی: این فولاد دارای انواع مختلفی است که هر‌کدام از آن‌ها دارای کاربرد‌هایی متخص به خود هستند. نوع ۴۱۰ این آلیاژ برای ساخت پیستون، شیرآلات، اتصالات فولادی، فنر‌ها استفاده می‌شود. همچنین، می‌توان حضور آن را در مراحل تولید کارد و چنگال، قطعات میکرو‌متر، میله‌های پمپ و پیچ و مهره مشاهده کرد.
  • داپلکس: از استیل داپلکس اغلب در محیط‌های خطرناک شیمیایی، صنایع پتروشیمی، نفت و گاز و متالوژی بهره می‌گیرند. همچنین، مهم‌ترین کاربرد استیل داپلکس در صنایع کشتی‌سازی و ساختمان‌سازی است.

انواع گرید های استیل

با‌توجه به اینکه استیل‌ها دارای کاربرد‌های گسترده‌ای در صنعت هستند، شکل‌های مختلفی از آن‌ها تولید می‌شود. هر ‌کدام از انواع این محصولات می‌توانند نتیجه مطلوب‌تری را در زمینه مورد‌نظر ایجاد کنند. برای این امر، فقط کافی است تا یکی از انواع گرید‌های آلیاژی را بر‌حسب نیاز انتخاب کنید.

در‌صورتی که، انتخاب شما صحیح باشد می‌توانید شاهد روند صعودی و کارایی بالای آن شوید؛ بنابراین، عملکرد و کاربرد استیل به عوامل متعددی بستگی دارد. البته این امر به استیل‌ها محدود نمی‌شود؛ به‌عنوان مثال، کاغذ سرامیکی نیز در همین شرایط وجود دارد.

چند مدل استیل

چند مدل استیل

استیل ضد زنگ گرید 304

این نوع آلیاژ یکی از رایج‌ترین و مشهور‌ترین استیل‌ها به‌شمار می‌رود. نکته مهم این است که آن را با نام فولاد نگیر نیز می‌شناسند. در میان تمامی فولاد‌های ضد‌زنگ، این محصول از مقاومت کششی بسیار بالایی برخوردار است. علاوه‌بر آن دارای دمای حداکثر کارایی بالا است.

استیل ضد زنگ گرید 304 این محصول در ۲ نوع مختلف تولید می‌شود. انواع آن به کم‌کربن و پر‌کربن تقسیم می‌شود. امکان جوشکاری نوع کم‌کربن آن به‌راحتی وجود دارد. علاوه‌برآن، با قیمت‌های ارزان‌تر نیز به بازار عرضه می‌شود. هر‌ کدام از انواع این محصولات در زمینه‌های مختلف نقش ایفا می‌کنند.

در‌حالت‌کلی، تمامی ویژگی‌های این فولاد یک پکیچ کامل را ایجاد کرده است. مقاومت کششی بالا، مقاومت در برابر دما و مقاومت در برابر خوردگی از این ویژگی‌ها هستند. بهتر است پیش از انتخاب یکی از آلیاژ‌ها با گرید‌های مشخص، هدف و نیاز خود را از خرید تعیین کنید. در‌این‌صورت، می‌توانید انتخابی مناسب داشته باشید.

گرید 310

این فولاد یا همان استیل ضد زنگ گرید 310 را می‌توان نسخه‌ای کامل‌تر و کاربردی‌تر از استیل ۳۰۹ معرفی کرد؛  چراکه، مقادیر نیکل و کروم در این گرید بیشتر است. این امر موجب شده است تا مقاومت حرارتی این آلیاژ تا ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد افزایش یابد.

این ورق در قیمت‌های بالا‌تر به‌فروش می‌رسد. دلیل این امر ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی است که در اختیار افراد قرار می‌دهد. انواع دیگری از این آلیاژ نیز تولید شده است؛ اما، کم‌کربن‌تر و قابل جوشکاری هستند. کاربرد استیل‌ها با گرید ۳۱۰ بسیار گسترده است. به‌طوری که، به تعداد کمی محدود نمی‌شود.

تعداد زیادی ورق های استیل

تعداد زیادی ورق های استیل

گرید 316

این استیل در دسته آلیاژ‌های نگیر قرار دارد که بسیار متداول است. عنصر مولیبدن یکی از مهم‌ترین عناصر موجود در ساختار این فولاد است. این آلیاژ دارای مقاومت کششی بالا و حداکثر درجه حرارت مناسب است. با‌وجود اینکه، قدرت آن در این موارد بسیار بالا نیست؛ اما، خدمات خوبی را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهد.

استیل ضد‌زنگ گرید ۳۱۶ از مقاومت بهتری نسبت به سایر آلیاژ‌ها در برابر نمک برخوردار است؛ از‌این‌رو، بهترین گزینه برای فرآیند‌هایی است که در حضور نمک انجام می‌شوند. نسخه کم‌کربن آن نیز در خط تولید برند‌های مختلف قرار گرفته است. این نوع از این آلیاژ قابلیت جوشکاری مناسبی دارد.

استیل ضد زنگ گرید 430

استیل ضد‌زنگ گرید ۴۳۰ یکی‌دیگر از فولاد‌هایی است که در صنایع مختلف کاربرد دارد. این استیل نیز از ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر‌به‌فردی برخوردار است. این امر موجب شده است تا دارای کاربرد‌های متفاوتی باشد.

کاربرد استیل ۴۳۰ براساس ویژگی‌های آن تعیین می‌شود. از‌سوی دیگر، مقاومت بسیار بالایی را در برابر اسید نیتریک از خود نشان می‌دهد؛ از‌این‌رو، برای بسیاری از کاربرد‌های سخت مناسب است. چرا‌که از استحکام قابل‌توجهی برخوردار است.

منبع

هنوز کسی نظری نداده! اولین نفر باش...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *